Dharma Çarkını Döndürme Üstüne
Vaaz
Dhamma Cakka Pavattana Sutta
Thich Nhat Hanh, Buda'nın Öğretisi,
Okyanus Yayıncılık, 2002,
Türkçesi: Nur Yener
Şöyle duydum. Bir zamanlar Buda
Varanasi yakınlarında İsipatana’daki Geyik Parkı’nda
bulunuyordu. Buda beş keşişten oluşan gruba hitap ederek şöyle
dedi, “Bhikkhu’lar, bir keşişin kaçınması gereken iki
aşırılık vardır. Nedir bunlar?
İlki duyusal arzuya düşkünlük ve
bu duyusal arzunun verdiği zevktir. Böylesi bir düşkünlük
değersizdir, bayağıdır, dünyevidir, alçakçadır ve
yararsızdır. İkincisi katı çilekeşliğe düşkünlüktür.
Böylesi bir düşkünlük acı vericidir, bayağıdır ve yararsızdır. Bu iki aşırılıktan hiç birini izlemeyerek Tathagata görme ve anlayışı doğuran Orta Yol’u kavradı. Bu görme ve anlayış huzur, bilgi, tam uyanış ve nirvananın esasıdır.
Böylesi bir düşkünlük acı vericidir, bayağıdır ve yararsızdır. Bu iki aşırılıktan hiç birini izlemeyerek Tathagata görme ve anlayışı doğuran Orta Yol’u kavradı. Bu görme ve anlayış huzur, bilgi, tam uyanış ve nirvananın esasıdır.
Tathagata’nın görme ve anlayış
doğurduğunu kavradığı bu Orta Yol nedir, bhikkhu’lar?
Bu Doğru Görüş, Doğru Düşünme,
Doğru Konuşma, Doğru Edim, Doğru Geçim Aracı, Doğru Gayret,
Doğru Dikkat ve Doğru Konsantrasyondan oluşan Sekiz Katlı Yüce
Yoldur. Bu, bhikkhu’lar, Tathagata’nın bu görme ve anlayış
huzurun, bilginin, tam uyanışın ve nirvananın esasında olduğu
zaman, görme ve anlayış doğurduğunu kavradığı Orta Yol’dur.
İşte, bhikkhu’lar, ıstırabın
Yüce Gerçeği. Doğum ıstıraptır. Yaşlılık ıstıraptır.
Hastalık ıstıraptır. Ölüm ıstıraptır. Üzüntü, keder,
zihinsel acı ve sıkıntı ıstıraptır. Sevdiklerinizden ayrılmak
ıstıraptır. Özlediğiniz şeye sahip olmamak ıstıraptır.
Başka bir deyişle, Beş Unsura sanki bir öz oluşturuyormuş gibi
tutunmak ıstıraptır.
İşte, bhikkhu’lar, acının
nedeninin Yüce Gerçeği. Bu yeniden doğma arzusudur, yeniden
doğmaktan zevk almaktır, şunda bunda bulunan zevklere
bağlanmaktır. Duyusal zevkler, olmak ve artık olmamak için
duyulan şiddetli arzular vardır.
İşte, bhikkhu’lar, acıya son
vermenin Yüce Gerçeği. Bu şiddetli arzuyu hiç iz bırakmadan
sona erdirme ve silmedir. Bu vazgeçme, bırakıverme, kurtulma ve
şiddetli arzuyu yoketmedir.
İşte, bhikkhu’lar, ıstıraba son
vermeye götüren Yolun Yüce Gerçeği. Bu Doğru Görüş, Doğru
Düşünme, Doğru Konuşma, Doğru Edim, Doğru Geçim Aracı, Doğru
Gayret, Doğru Dikkat ve Doğru Konsantrasyondan oluşan Sekiz Katlı
Yüce Yoldur.
Keşişler, ben acının Yüce
Gerçeğini kavradığım zaman, içimde daha önce hiç duymamış
olduğum şeylere dair bir görüş, anlayış, içgörü, bilgelik
ve ışık yükseldi.
Acının Yüce Gerçeğinin
anlaşıldığını kavradığım zaman, içimde daha önce hiç
duymamış olduğum şeylere dair bir görüş, anlayış, içgörü,
bilgelik ve ışık yükseldi.
Acının nedenlerinin Yüce Gerçeğini
kavradığım zaman, içimde daha önce hiç duymamış olduğum
şeylere dair bir görüş, anlayış, içgörü, bilgelik ve ışık
yükseldi.
Acının nedenlerinin terkedilmesi-
gerektiğini kavradığım zaman, içimde daha önce hiç
duymamış-olduğum şeylere dair bir görüş, anlayış, içgörü,
bilgelik ve ışık yükseldi.
Acının nedenlerinin terkedildiğini
kavradığını zaman, içimde daha önce hiç duymamış olduğum
şeylere dair bir görüş, anlayış, içgörü, bilgelik ve ışık
yükseldi.
Acının son vermenin Yüce Gerçeğini
kavradığım zaman, içimde daha önce hiç duymamış olduğum
şeylere dair bir görüş, anlayış, içgörü, bilgelik ve ışık
yükseldi.
Acıya son vermenin deneyimlenmesi
gerektiğini kavradığım zaman, içimde daha önce hiç duymamış
olduğum şeylere dair bir görüş, anlayış, içgörü, bilgelik
ve ışık yükseldi.
Istıraba son vermenin deneyimlendiğini
kavradığım zaman, içimde daha önce hiç duymamış olduğum
şeylere dair bir görüş, anlayış, içgörü, bilgelik ve ışık
yükseldi.
Acıya son vermeye götüren Yolun Yüce
Gerçeğini kavradığım zaman, içimde daha önce hiç duymamış
olduğum şeylere dair bir görüş, anlayış, içgörü, bilgelik
ve ışık yükseldi.
Istıraba son vermeye götüren Yolun
uygulanması gerektiğini kavradığım zaman, içimde daha önce hiç
duymamış olduğum şeylere dair bir görüş, anlayış, içgörü,
bilgelik ve ışık yükseldi.
Istıraba son vermeye götüren Yolun
uygulandığını kavradığım zaman, içimde daha önce hiç
duymamış olduğum şeylere dair bir görüş, anlayış, içgörü,
bilgelik ve ışık yükseldi.
Dört Yüce Gerçek içgörüsü ve
anlayışı, oldukları gibi, üç aşamaları ve oniki safhaları
halinde kavranmadığı sürece, tanrıları, mara’ları,
brahma’ları, münzevileri, brahman’ları ve insanlarıyla bu
dünyada birinin en yüksek uyanışı gerçekleştirmiş olduğunu
söyleyemem.
Keşişler, Dört Yüce Gerçek
içgörüsü ve anlayışı, oldukları gibi, üç aşamaları ve
oniki safhaları halinde kavrandığı zaman, tanrıları, mara’ları,
brahma’ları, münzevileri, brahman’ları ve insanlarıyla bu
dünyada birinin en yüksek uyanışı gerçekleştirmiş olduğunu,
görüş ve anlayışın doğduğunu, zihnimin özgürlüğünün
sarsılmaz olduğunu, bunun benim son doğuşum olduğunu, daha fazla
oluş olmadığını söyleyebilirim.”
Buda konuşurken beş keşiş
yüreklerinde çoştular. Dört Yüce Gerçeği duyunca, keşiş
Kondanna’nın içinde bağlanmadan öğretilerin anlamını gören
saf göz yükseldi. O doğma doğası olan herşeyin sona erme doğası
da olduğunu kavradı.
Dharma Çarkı Aydınlanmış kişi
tarafından böyle döndürüldüğü zaman Yeryüzü tanrıları
şöyle ilan ettiler, “Varanasi yakınlarındaki İsipatana’daki
Geyik Parkı’nda en yüksek Dharma Çarkı harekete geçirildi. Bu
çark münzeviler, brahman’lar, tanrılar, mara’lar, brahma’lar
veya herhangi bir dünyadaki herhangi biri tarafından geri
çevrilemez.”
Dört kral Yeryüzü tanrılarının bu
ilanını duyunca, şöyle ilan ettiler, Varanasi yakınlarındaki
İsipatana’daki Geyik Parkı’nda en yüksek Dharma Çarkı
harekete geçirildi. Bu çark münzeviler, brahman’lar, tanrılar,
mara’lar, brahma’lar veya herhangi bir dünyadaki her hangi biri
tarafından geri çevrilemez.”
Otuz Üçüncü Cennetin tanrıları,
Ölüler Aleminin tanrıları, Tushita tanrıları, yaradılıştan
haz alan tanrılar, başkalarını kontrol etme aracılığıyla
kudret sahibi olan tanrılar, ve Brahma’nın eşliğindeki tanrılar
dört kralın ilanını duyunca, şöyle ilan ettiler, “Varanasi
yakınlarındaki İsipatana’daki Geyik Parkı’nda en yüksek
Dharma Çarkı harekete geçirildi. Bu çark münzeviler,
brahman’lar, tanrılar, mara’lar, brahma’lar veya herhangi bir
dünyadaki herhangi biri tarafından geri çevrilemez.”
O saatte, o dakikada, o anda bu ilan
Brahma dünyasına ulaştı ve On Bin Dünya Sistemi tekrar ve tekrar
sarsıldı. Tüm tanrıların ihtişamını bastıran sınırsız bir
ihtişam görüldü tüm dünyada.
Aydınlanmış olan ilham alarak şöyle
konuştu: “Kondanna gerçekten anladı. Kondanna gerçekten
anladı.”
Böylece Kondanna Anlayan Kişi ismini
aldı.
Samyutta Nikaya V, 420
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder